blog /

Jansen-Noy

Voor de modezaak Jansen-Noy maakte ik stillevens en portretten voor hun magazine.  Een prachtig blad dat gemaakt wordt door Marita Janssen.

This slideshow requires JavaScript.

 

Kinki kappers

Een selectie van de portretten die ik maakte van de kapsters en kapper van de Kinki kappers vestiging op het Azartplein in Amsterdam.

 

 

 

 

 

Yarn

This slideshow requires JavaScript.

“Yarn” is het blad dat redactrice/styliste/bladenmaakster/art director Marita Janssen maakt voor het merk Scheepjeswol. Een oer Hollands merk dat al in 1799 zijn oorsprong vond en de laatste jaren weer een ongelofelijk sterke en unieke partij is in de markt van wol, fournituren en aanverwante producten. Ik fotografeerde allerlei stillevens met hun producten voor het blad, dat zowel in Nederlands als in het Engels uitkomt.

de Valk buismeubelen

 

De Valk is een Friese meubelfabrikant die krukken, stoelen, kantoormeubilair en meer maakt. Ze maken buismeubelen en produceren zo’n 200.00 stoelen per jaar. Ik fotografeerde hun fabriek, een nieuwe productlijn, stillevens en portretten. Art direction en concepten van Marita Janssen.

This slideshow requires JavaScript.

“Düsseldorfer Photoschule” in huis Marseille.

In “huis Marseille” is van 9 maart tot 3 juni dit jaar is een verzameling fotografen van de zogenaamde Düsseldorfer Photoschule te zien. Aan de wieg van een beweging staat Bernd Becher die eind vorige eeuw (1976-1996) les gaf aan de Kunstacademie in Düsseldorf. Hij begon in ’57 samen met zijn vrouw Hilda met het mathematisch en met technische precisie fotograferen van een groot aantal industriële objecten. Om vervolgens die weer naast elkaar te schikken in zwart/wit series boven en naast elkaar met een gelijkenis in vorm of functie als gemeenschappelijke basis. De zakelijke en conceptuele aanpak wordt door opgepakt door studenten van de kunstacademie en op verschillende manieren vertaald. Hun werkwijze heeft een zekere afstandelijkheid, waarbij registratie en documentatie door middel van nauwkeurige vastlegging of zelfs het “lenen” van nieuwsfoto’s voorrang lijken te hebben boven interpretatie door sfeer. Door nauwgezet en technisch te werken, later ook gebruik makend van digitale technieken zoals Photoshop wordt de afstandelijke beschouwende wijze die deze richting zo kenmerkend maakt, ook nu nog steeds verder ontwikkeld. Het werk van Bernd en Hilda werd pas laat op waarde geschat en hun erfenis is goed te zien in het werk van de deelnemende fotografen zowel als hun werkwijze. De Duitse zakelijkheid en perfectie staat in fel contrast staat met een andere expositie, die van Lucas Folglia in Foam waar ik ook een stukje over ga schrijven. Een afstandelijkheid die behalve door de techniek en vaak ontbreken van personen in de opname een zakelijke beklemming veroorzaakt met een onwerkelijke schoonheid. Een afstand die soms tot stand komt door abstrahering of herhaling en uitgevoerd in een bepaalde technische perfectie.

Kortom een kei interessante tentoonstelling en mega interessant!  Deelnemers aan deze expositie zijn: Bernd & Hilla Becher, Boris Becker, Laurenz Berges, Frank Breuer, Louisa Clement, Elger Esser, Claudia Fährenkemper, Andreas Gursky, Candida Höfer, Axel Hütte, Christof Klute, Simone Nieweg, Tata Ronkholz, Thomas Ruff, Jörg Sasse, Martina Sauter, Thomas Struth en Anna Vogel. Nog interessant te vertellen dat de foto “Rhein 2” van Anreas Gursky de duurst verkochte foto ooit was. Het werk werd in  2011 op een veiling verkocht voor 3,5 miljoen euro.

 

MrWoon

Voor het blad MrWoon maakte ik een serie over één van de laatste leerverwerking fabrieken in Nederland; Cartouche-Fashion in Drunen. Eens was Brabant een centrum voor schoenen- en leer industrie, maar tegenwoordig zijn er slecht een paar bedrijven van over. Er worden tassen en accessoires gemaakt zoals bijvoorbeeld riemen.

 

 

 

Lucas Foglia in Foam

Lucas Foglia (1983, VS) exposeerde van 2 februari tot 15 april in Foam in Amsterdam.  Zelf opgegroeid in de natuur, onderneemt hij een zoektocht naar de invloed die de mens heeft op de natuur en de invloed van de natuur op de mens.  Een onderzoek naar hoe de verhouding tussen mens en natuur zich ontwikkeld in een tijdperk waar het contrast tussen die twee steeds lijkt te groter worden.

Zijn ongedwongen manier van fotograferen sluit naadloos aan bij dit  thema natuur. De poses van de geportretteerden zijn op een bijzondere wijze ongecompliceerd en lijken toch ook soms weer geregisseerd. Zijn belichting is fris, doortekend, natuurlijk en zacht, aansluitend bij de ongedwongenheid en terloopsheid van wat hij voor de camera heeft en die een intrigerende verstilling opleveren.

This slideshow requires JavaScript.

 

Grip

 

PannenkGripalt

In mijn serie over tour-tochten van Nederlandse Motorclubs maakte ik wederom voor ontwerper Marc van Meurs een opname van een motor-tourtocht voor hun blad “Grip”. De tochten zijn uitgezet door een plaatselijke motorclub. Dit keer “de pannenkoeken rit” uitgezet door Motor Club Hoogeveen.

 

John West

This slideshow requires JavaScript.

 

Daybreak (van Etcetera) vroeg me opnames te maken voor John West van de welbekende vis uit blik; food-stills, presentatie van hun viskar en fotograferen bij en naast een aantal filmpjes die ze maakten met topkok Jaymz Pool waarin hij recepten uitlegt en ze maakt met de producten van John West.

 

 

 

NLgroeit

Voor “ceci n’est pas un bureau” maakte ik samen met art director Jeroen van Zwam de introductie campagne voor “NLgroeit“, een platform dat jonge ondernemers helpt om via coaching van hele ervaren ondernemers te ontwikkelen en door te groeien naar groter. Ik fotografeerde Harold Goddijn (CEO Tom Tom) en Heleen Dura van Oord (o.a. CEO DQ&A Media Groep) die allebei een jonge ondernemer steunen. Dit uitgebeeld doordat ze letterlijk een jonge ondernemer op hun schouders dragen. Doordat deze CEO’s heel druk waren en een gaatje voor fotografie niet zo makkelijk was te vinden heb ik ze op losse momenten gefotografeerd en de ondernemers op hun schouders later gefotografeerd en zijn ze door retoucheur Paul Roberts “op elkaar gezet”.